Daya Tarik Cerita AU (Alternate Universe): Kenapa Banyak yang Lebih Memilih Cerita AU daripada Buku Fisik?

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Rima Putri Khasanah
Nabila Putri Kinanti
Liza Rizqi Amalia
Reindani Rahayu Saputri
Karina

Abstract

Currently, the reading interest of the Indonesian people is very low. This phenomenon is happening because most people spend their time surfing on social media, especially Twitter or X than reading physical books. The world of literacy was also shifted by the emergence of online fiction stories such as the Alternate Universe (AU) interesting to research. The purpose of this study is to find out and analyze the reasons why many people choose Alternate Universe (AU) rather than physical books. The research method used is a descriptive method with a qualitative approach. The data source came from questionnaires disseminated via Twitter and randomly sampled. This study's results explain that AU stories attract readers because of their various genres, models, appearances, and creativity. No wonder many people are more interested in reading AU than physical books.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Khasanah, R. P., Kinanti, N. P. ., Amalia, L. R., Saputri, R. R., & Karina. (2024). Daya Tarik Cerita AU (Alternate Universe): Kenapa Banyak yang Lebih Memilih Cerita AU daripada Buku Fisik?. KABASTRA: Kajian Bahasa Dan Sastra, 3(2), 344–358. https://doi.org/10.31002/kabastra.v3i2.1221

References

  1. Adinda Zidni Fakhira, A. Z. F., & Supriadi, Y. (2023). Pola Komunikasi Penulis dan Pembaca Cerita Fiksi dalam Memanfaatkan Media Komunikasi Platform Twitter. Bandung Conference Series: Public Relations, 3(2), 642–649. https://doi.org/10.29313/bcspr.v3i2.8551
  2. Akbar, A. (2017). Membudayakan literasi dengan program 6M di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42–52.
  3. Bangun, C. R., Kumaralalita, N., & Sukur, G. F. F. (2022). STUDYING FANDOM ONLINE: A CASE STUDY OF TWICE AND STRAY KIDS FANDOM ON FAN FICTION PRACTICES OF @ESKALOKAL AND @GABENERTWICE ON TWITTER. ASPIRATION Journal, 1(2), 200–219. https://doi.org/10.56353/aspiration.v1i2.18
  4. Dewi, K. R. S., & Purwandari, E. (2023). Pengalaman Katarsis Penggemar Korean Pop (K-Pop) Di Twitter. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  5. Habibi, U., & Pratama, H. (2021). Peran Akun Twitter Public Figure Indonesia dalam Membentuk Opini Publik tentang Citra Positif atas Kemenangan Taliban-Afganistan. Jurnal Da’wah: Risalah Merintis, Da’wah Melanjutkan, 4(2), 77–101.
  6. Jayanti, N. L. P. L., Febriani, N. M. I., & Indrawati, A. A. M. (2023). ALTERNATIVE UNIVERSE BAGI GENERASI Z DALAM MENINGKATKANMINAT LITERASI. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar (PILAR), 3, 247–254.
  7. Komariyah, E., Rnm, M., Tibia, D., & Rachmani, N. (2022). PENGARUH FIKSI PENGGEMAR: ALTERNATIVE UNIVERSE (AU) DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA REMAJA INDONESIA (Studi kasus pembaca Alternative Universe pada fandom treasure makers). 9(1), 37–55. https://doi.org/10.15408/dialektika.v9i1.25282
  8. Merawati, F. (2016). Analisis Wacana Fiksi Penggemar Dan Dampaknya Terhadap Pengakuan Status Dalam Sastra Indonesia. http://hdl.handle.net/11617/7685
  9. Nurbaiti, D., & Mariah, M. (2020). Pengaruh Sikap pada Ebook dan Sikap pada Buku Fisik terhadap Minat Baca Masyarakat di Era Industri 4.0. Jurnal Logistik Indonesia, 4(1), 74–80.
  10. Pujiastuti, I., Damaianti, V. S., & Syihabuddin, S. (2022). Membangun Pemahaman Bacaan Mahasiswa melalui Aktivitas Pascabaca. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 119–134.
  11. Rezeki, S. R. I. (2020). Penggunaan sosial media twitter dalam komunikasi organisasi (studi kasus pemerintah provinsi dki jakarta dalam penanganan covid-19). Journal of Islamic and Law Studies, 4(2).
  12. Romadhon, A. C. (2020). Pentingnya membaca dan menulis serta kaitannya dengan kemajuan peradaban bangsa.
  13. Saleh, T. (2014). Pentingnya membaca dan menggunakan perpustakaan dalam mengubah kehdupan manusia. Jupiter, 13(1).
  14. Saputra, A. (2019). SURVEI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI KALANGAN MAHASISWA KOTA PADANG MENGGUNAKAN TEORI USES AND GRATIFICATIONS. BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI, 40(2), 207. https://doi.org/10.14203/j.baca.v40i2.476
  15. Zaskya, M., Boham, A., & Lotulung, L. J. H. (2021). Twitter Sebagai Media Mengungkapkan Diri Pada Kalangan Milenial. Acta Diurna Komunikasi, 3(1).