Gambaran Pasca Kemerdekaan pada Naskah Drama Awal&Mira

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Angellica Minarti Martogi Pandiangan
Alfira Andhini
Widiyani Kuspi Purnamasari
Rudi Adi Nugroho

Abstract

This study aims to present a post-independence picture that is displayed in literary and artistic works, examples of drama scripts. As can be seen in the drama script "Awal & Mira" by Utuy Tatang Sontani which has a post-independence setting. The research method used is the personality approach method and the sociology approach. The result of this research is that Indonesia which was already independent at that time was not yet fully independent as described in the drama script "Awal & Mira" which raised the suffering of post-independence Indonesian citizens.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Pandiangan, A. M. M., Andhini, A., Purnamasari, W. K., & Nugroho, R. A. (2023). Gambaran Pasca Kemerdekaan pada Naskah Drama Awal&Mira. KABASTRA: Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(2), 28–39. https://doi.org/10.31002/kabastra.v2i2.389

References

  1. Anwar, A. (2012). Teori Sosial Sastra. Yogyakarta: Ombak.
  2. Asni, S. (2018). Konflik dalam Pemerintahan Soekarno-Hatta Pasca Proklamasi Kemerdekaan RI Tahun 1945-1966.
  3. Avieta, N. A., Baihaqi, I., & Syahroni, M. (2022). Analisis Kepribadian Tokoh Reza dalam Novel Pulang ke Rinjani karya Reza Nufa Kajian Psikoanalisis Sigmund Freud. KABASTRA: Kajian Bahasa Dan Sastra, 2(1). https://doi.org/10.31002/kabastra.v2i2.67
  4. Aveling, H. (1979). Man And Society In The Works Of The Indonesian Playwright Utuy Tatang Sontani. South East Asian Paper No.13.
  5. Drajat, A. A., & Anggradinata, L. P. (2021). Relasi Antara Metafora Percintaan Periode Pascaperang Dengan Karya Sastra Realisme Romantik Dalam Karya Nikolai Gribachov Dan Utuy Tatang Sontani. Media Bahasa, Sastra, dan Budaya Wahana.
  6. Fakhrunnisa, R., Lina, M. R., & Muhamad, A. (2017). Wajah Indonesia Pascaproklamasi (1945-1950) melalui Kumpulan Cerpen Menuju Kamar Durhaka Karya Utuy Tatang Sontani. Arkhais: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol.8 (No.2)
  7. Furqan, R A., Selfi M. P., & Armini A. (2022). Perempuan dalam Belenggu: Opresi dalam Gejolak Pasca Kemerdekaan. Proceedings of Seminar Nasional Riset Linguistik dan Pengajaran Bahasa
  8. Mahardika, M. G. M. (2022). Titik Balik Ekonomi Indonesia Pasca Kemerdekaan: Perspektif Materialisme Historis. Heuristik: Jurnal Pendidikan Sejarah, Vol. 2(No.2), hal. 55-64.
  9. Nasution, W. (2016). Kajian sosiologi sastra novel Dua Ibu karya Arswendo Atmowiloto: Suatu tinjauan sastra. Jurnal Metamorfosa, 4(1), 14-27.
  10. Nora, M. Y., Yoseph Y. T., & S. E. Peni A. (2022). Konsep-Konsep Realisme Sosialis dalam Dua Naskah Drama Karya Utuy Tatang Sontani: Perspektif Sosiologi Georg Lukacs. Sintesis, Vol. 16(No.1), hal. 62-72
  11. Nurdiyanto. (2013). Sejarah Revolusi di Tingkat Lokal. Yogyakarta: Balai Pelestarian Nilai Budaya.
  12. Razan, V. F., & Rosida E. (2021). Perlawanan Objektifikasi Perempuan dalam Karya-Karya Utuy Tatang Sontani. PROSIDING SAMASTA.
  13. Saputri, D. A. R. (2018). Nasionalisme NV. Solosche Electriciteit Maatsschappij 1959 dan Dampaknya terhadap Kehidupan Sosial Ekonomi Masyarakat di Surakarta. Jurnal Prodi Ilmu Sejarah, Vol. 3 (No.2)
  14. Sontani, U. T. (2011). Awal dan Mira. Jakarta: PT Balai Pustaka (Persero).
  15. Wellek, R. dan Warren, A. (2016). Teori Kesusastraan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  16. Zahro, F. Q., dan Novi D. H. (2021). Dampak Revolusi Indonesia pada Naskah Drama Titik-Titik Hitam dan Awal & Mira. Konfiks: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran.
  17. Zulkarnain. (2009). Ketatanegaraan Indonesia Pascakemerdekaan. Jurnal Istoria Vol. 7 No. 1. 09