Pengembangan Literasi Dongeng Lima Gunung (LIDOMAGU) Berbasis Digital Online di Masa Pandemi Covid-19 dalam Rangka Mendukung MBKM

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Molas Warsi Nugraheni
Imam Baihaqi

Abstract

This study aims to develop LIDOMAGU online digital learning media and find out the implementation of LIDOMAGU in supporting MBKM in the PBSI Untidar. This research uses mixed-method research with research and development (R & D) design and qualitative data analysis. The research phase uses the Romiszowski (1996) design with the name ADDIE development model with the steps (1) analysis (2) design (3) development (4) implementation and (5) evaluation. The product is developed using an application maker application, namely appsgeyser which can be downloaded via an android device at the address https://appsgeyser.com and a display design using the Canva application. The product is validated with 3 validation tests, namely content validation, learning design validation and media validation. The average score obtained is 88 which is in the valid category.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nugraheni, M. W., & Baihaqi, I. (2021). Pengembangan Literasi Dongeng Lima Gunung (LIDOMAGU) Berbasis Digital Online di Masa Pandemi Covid-19 dalam Rangka Mendukung MBKM. KABASTRA: Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 79–93. https://doi.org/10.31002/kabastra.v1i1.3

References

  1. Amirono, M.T. & Daryanto. (2016). Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media.
  2. Ela Paramita1, Hasmalena2, Syafdaningsih (2019) Pengembangan Dongeng Berbentuk Video Animasi Untuk Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina 2 Palembang. jurnal Unsri.
  3. Purnamasi, I., & Hikmah, V.N. (2017). Pengembangan Video Animasi “Bang Dasi” Berbasis Aplikasi Camtasia Pada Materi Bangun datar Kelas V Sekolah Dasar. Ejournal UPI. 4(2): 182-191.
  4. Puspaningtyas, Sherly Dwi (2007) Pengembangan dongeng sebagai media pembelajaran dalam format video compact disc (VCD) bagi orangtua dan anak usia dini / Sherly Dwi Puspaningtyas. Jurnal UMM Malang
  5. Retno Purnama Irawati, Zaim Elmubarok (2014) PENGEMBANGAN BUKU AJAR BAHASA INDONESIA TEMATIK BERKARAKTER BAGI SISWA SD MELALUI SASTRA ANAK, jurnal pendidikan karakter UNY. No 2 tahun 2014
  6. Romadhona, R.H.F. (2017). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran “SALUT” pada Subtema Transportasi Untuk Anak Kelompok B TK Marsudi Siwi Sawit. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
  7. Rosidah, R. (2017). Pengembangan Buku Cerita Matematika Untuk Anak Usia Untuk 5-6 Tahun Di TK Negeri Pembina Indralaya Selatan. Skripsi. Palembang: Universitas Sriwijaya.
  8. Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.