Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Scramble terhadap Penguasaan Kosakata pada Siswa Kelas XI Sma Negeri 2 Teluk Kuantan

Authors

  • Tasya Almajirah Universitas Riau
  • Silvia Permatasari Universitas Riau
  • Zulhafizh Zulhafizh Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.31002/transformatika.v8i1.1636

Keywords:

Learning Model, Cooperative Scrumble, Vocabulary

Abstract

This research aims to determine the effect of the scramble cooperative learning model on the vocabulary mastery learning achievements of class XI students at SMA Negeri 2 Teluk Kuantan. The population in this study were all class XI students of SMA Negeri 2 Teluk Kuantan with a sample of 23 students. Class XI-1 students are taught using the scramble cooperative learning model. This type of research is experimental. The instrument used is a test. The data analysis technique was first tested for normality, homogeneity and hypothesis testing using the Paired Sample T Test with SPSS Statistics16 for window. The normality test results showed that the pretest data was not normally distributed and the posttest data was not normally distributed. To test the hypothesis, the Paired Sample T Test was used, from the calculation results a significance level of 0.005 was obtained. It turns out that the significance value is 0.000 < 0.05, so it is concluded that there is a significant influence in the scrumble cooperative learning model on vocabulary mastery in class XI students of SMA Negeri 2 Teluk Kuantan.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Elly, R. (2018). Pengaruh Lokasi, Kelengkapan Produk, dan Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Imam Market Kisaran. Journal of Science and Social Research, 1(February), 7–12.

Elviza, Y., Emidar, & Noveria, E. (2013). Peningkatan Penguasaan Kosakata Melalui Teknik Permainan Teka-Teki Silang di Kelas VII.A SMPN 2 Sungai Penuh. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 399–476.

Erwanto, & Agustina, A. (2017). Faktor-Faktor Penyebab Kurangnya Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa SMA Trisakti Baturaja OKU. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1, 47–60.

Herpindo, H., Astuty, A., Ekawati, M., Fadhilia Arvianti, G., Rizqin Nikmatullah, M., & Nur Afiq, M. (2023). Pembelajaran dan Pengajaran Tata Bahasa Berdasarkan Korpus. Risenologi, 8(2), 25–37. https://doi.org/10.47028/risenologi.v8i2.497

Magdalena, I., Salsabila, A., Krianasari, D. A., & Apsarini, S. F. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid di Kelas III SDN Sindangsari III. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(1), 119–128.

Manalu, W. R., & Siregar, E. Y. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Scramble Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa di SMP Negeri 2 Pandan. Jurnal MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(2), 93–98.

Maulana, M., Ismaya, B., & Hidayat, A. S. (2020). Minat Siswi Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Senam Lantai Sman 1 Cikampek. Jurnal Literasi Olahraga, 1(1), 66–76. https://doi.org/10.35706/jlo.v1i1.3766

Pramesti, U. D. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia dalam Keterampilan Membaca Melalui Teka-Teki Silang. Journal Puitika, 11(1), 82–93.

Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199.

Rahmadani, T. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Scramble Siswa Kelas V SD Pudun Jae Pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa Dan Budaya Indonesia. Forum Paedagogik, 8(1), 132–148

Rohmah, F. N. (2016). Pembelajaran Research Cycle (Siklus Penelitian) melalui Pendekatan Scientific. Jurnal FMIPA, 1, 673–681.

Rosyidah, U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 115–124.

Sasongko, F, & Subagiyo. H. (2013). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Restoran Ayam Penyet Ria. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.1590/s1415

Sintia, I., Pasarella, M. D., & Nohe, D. A. (2022). Perbandingan Tingkat Konsistensi Uji Distribusi Normalitas Pada Kasus Tingkat Pengangguran di Jawa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, Statistika, Dan Aplikasinya, 2(2), 322–333.

Surastina, Rachmasisca, F. M. (2012). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V SD Negeri 1 Tiuh Memon Kabupaten Tanggamus. Jurnal Kajian Bahasa dan Sastra, 8–31.

Susanto, Y. D. T. (2017). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Berbicara dan Menulis Siswa Kelas IV SDN Gugus Pangeran Diponegoro Kecamatan Ngaliyan. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Wati, M., & Anggraini, W. (2019). Strategi Pembelajaran Koperatif Tipe Jigsaw Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Fisika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 02(1), 98–106. https://doi.org/http://doi.org/10.24042

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division ) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Paeda, 4(1)

Downloads

Published

2024-03-01

How to Cite

[1]
T. Almajirah, S. Permatasari, and Z. Zulhafizh, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Scramble terhadap Penguasaan Kosakata pada Siswa Kelas XI Sma Negeri 2 Teluk Kuantan”, Transform. J. Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, vol. 8, no. 1, pp. 318–326, Mar. 2024.