Penggunaan Media Komik Strip Terhadap Pembelajaran Menulis Teks Anekdot di SMK Muhammadiyah Kajen

Authors

  • Eka Mei Riskiyani Universitas Pekalongan
  • Fahrudin Eko Hardiyanto Universitas Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.31002/transformatika.v8i2.1650

Keywords:

strip comics; write; anecdotal text.

Abstract

The study was intended to describe the use of a comic book strip to teach anecdoatic text writing in class X SMK Muhammadiyah Kajen school year 2023/2024. The study uses a qualitative type of descriptive research. The data sources in the study are secondary and primary data. Primary data in research include student interviews, and interviews with educators. Secondary data in the study are the educators module for class X anecdote text material, the vlue data acquired by educated participants, the comics generated by educated, and the documentation during the process. Data collection techniques in this study include direct observation, interviews, and documentation. Studies have shown that the use of comics to write anecdotal texts has been found to be 31 (83%) educated people who get excellent credit, and there are 6 (17%) educated peole who score well on the overall rate of learnes. The strip’s comic media can be an alternative or solution in the learning process that can arouse learner’s interest in learning and learning motivation.

References

A’yunia, K. W., & Savitri, D. A. (2022). Struktur Dan Kaidah Kebahasaan Teks Anekdot Pada Video Roasting Oleh Komika Dalam Media Sosial Youtube. Jurnal Unesa, 9(4). Diakses: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/46104

Adiningsih, Y., dan Rohmah, L. S. (2019). Hubungan Penggunaan Instagram Dengan Keterampilan Menulis Iklan Pada Siswa Kelas VIII Mts YPPH Al-Hidayah Ciampea Bogor. Prosiding SemnasFIP. Diakses https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/viewFile/5117/3399

Agustina, Y. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menganalisis Struktur Teks Anekdot dengan Menggunakan Media Video Pembelajaran pada Siswa Kelas X SMK Swasta Al Ma’shum Kisaran Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 1(3), 200-208. https://doi.org/10.32682/sastranesia.v10i1.2989

Aisyah, A. S. (2021). Efektifitas Model Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Menulis Teks Anekdot Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Bahasa dan Sastra Pengajaran, 2(1), 29-41. https://doi.org/10.31539/literatur.v2i1.3053

Andriani, E. Y. (2023). Inovasi Teks Anekdot Bermuatan Karakter Kedisiplinan Untuk Siswa SMK Kelas X. Patria Education Jurnal, 3(3), 216. https://doi.org/10.28926/pej.v3i3.1147

Aprilia, M. H. (2022). Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Kelud Untuk Materi IPS Siswa Sekolah Dasar. Semdikjar: Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran, 3, 306-307. Diakses: https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/1531

Astuti, Tri. (2021). Efektivitas Media Komik Berbasis Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III SD Negeri Karundang 2. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 153. Diakses: https://pustaka.untirta.ac.id/index.php/JTPPm/article/download/13124/8086

Aqib, Zainal. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Yrama Widya.

Fitria, I. M, & Kuntoro. (2021). Teks Anekdot dalam Web Guru Pendidikan (Pola, Struktur, Pesan Moral, dan Relevansinya bagi Pembelajaran Bahasa Indonesia SMA Kelas X). Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra,8(2),166. https://dx.doi.org/10.30595/mtf.v8i2.12417

Gagne and Briggs.L.J. (1979). Principles Of Instructional Design. Holt Rinehart and Winston. http://dx.doi.org/10.1007/s11423-007-9060-7

Hambali, F. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP Unismuh Makassar. Jurnal Kependidikan Media. 11(1), 34. https://doi.org/10.26618/jkm.v11i1.8000

Idrus, A. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Komik Tanpa Teks Terhadap Keterampilan Menulis Teks Dialog Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar. 1. 489-494. Diakses: https://eprints.unm.ac.id/27102/

Julaeha, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Stand Up Comedy Pada Materi Teks Anekdot Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas X.2 SMA Negeri 1 Panggarangan. Desanta: Indonesian Of Interdiscipli Journal. 4(1), 11-16. Diakses: https://jurnal.desantapublisher.com/index.php/desanta/article/view/103/115

Keraf, G. (2007). Diksi dan Gaya Bahasa.Jakarta, PT. Gramedia Pustaka Utama

Keraf, G.(2004). Komposisi: Sebuah Pengantar Kemahiran Bahasa. Nusa Indah

Kholifah, S. (2021). Penerapan Metode Role Playing Dengan Multimedia Untuk Peningkatan Kemampuan Keterampilan Bermain Drama Pada Siswa SMP Negeri 2 Buntu Pane Satu Atap Kabupaten Asahan. Journal of Edcuation Technology and Civic Literacy. 1(2), 46. Doi: https://doi.org/10.30743/jetcivil.v1i2.4455

Kustandi, Cecep. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. KENCANA

Khotimah, H., & Hidayat, N. (2022). Interactive Digital Comic Teaching Materials to Increase Student Engagement and Learning Outcomes. International Journal of Elementary Education, 6(2), 245–258. https://doi.org/10.23887/ijee.v6i2.46038

Lasmawan, I. W. (2021). Pengembangan Instrumen Keterampilan Menulis Karangan dan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Materi Karangan Narasi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 95-96. https://doi.org/10.23887/jurnal_pendas.v5i1.262

Miles M. B., Huberman M. A., Saldaña J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage Publications.

Mustofa, & Ihsan. B. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis Naskah Drama Dengan Media Gambar Pada Siswa SMA Nu-1 Model Sungelebak Karanggeneng Lamongan. Jurnal Metamorfosa. 9 (2), 101-121 https://doi.org/10.46244/metamorfosa.v9i2.1422

Nababan, N, S. (2023). Pengaruh Media Visual Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pendidikan Agama Kristen Kelas V SD Negeri 10 Hutagalung Tahun Pembelajaran 2022/2023. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen. 5(2), 233 https://doi.org/10.55606/corammundo.v5i2.222

Nanda, Rizky. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning dangan pendekatan system pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pembelajaran. 9(2), 72 https://doi.org/10.19184/jpf.v9i1.17955

Nurmalenia, C & Arief. E. (2023). Struktur dan Diksi Teks Anekdot Siswa Kelas X SMKN 1 Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu Riau. Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 37-39 https://doi.org/10.58192/insdun.v2i2.748

Onwuegbuzie, A. J., Abrams, M. L., Abrams, S. S., Cohen Miller, A. S., & Bambrola, A. (2024). A Meta-Framework for Conducting an Integrated Mixed Methods Autoethnography. Journal of Mixed Methods Research. https://doi.org/10.1177/15586898241258803

Permata, I. D. (2022). Pengembangan Media Komik Dengan Tema Motivasi Berprestasi Dalam Layanan Informasi Bagi Mahasiswa. Digital Repository Unila, 28-31. Diakses: https://digilib.unila.ac.id/68500/3/Dwi%20Indah%20Permata.pdf

Prihatin, Y., & Sari. (2021). Problematika Keterampilan Menulis Siswa Kota Jombang Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Secara Daring. Jurnalistrendi : Jurnal Linguistik, Sastra, dan Pendidikan. 6 (2), 136-144. https://doi.org/10.51673/jurnalistrendi.v6i2.790

Rahmawati. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Anekdot Dengan Metode Discovery Learning Pada Siswa Kelas X SMAN 6 Jeneponto. Sastranesia: Jurnal Pendidikan Bahasa & Sastra Indonesia. 11(1), 104-113 https://doi.org/10.32682/sastranesia.v10i1.2989

Ramadhania, D, A. (2022). Penggunaan Metode Pembalajaran Inquiri Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6(2). 14244 https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4692

Ramadhania, D. A. (2023). Penggunaan Media Komik terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual. 7(1), 119-124 https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i1.613

Riyan, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Pada Pembelajaran Teks Eksposisi. Diksi. 29(2), 205-215. https://doi.org/10.21831/diksi.v29i2.36614

Rizqieyanti, I. (2023). Makna Pragmatis Pada Judul Artikel Surat Kabar Malut Post Dan Posko Malut. Jurnal Multilingual. 3(2), 201. Diakses: https://doi.org/10.26499/multilingual.v3i2.162

Rohmah, N, & Anom, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Komik Digital Terhadap Motivasi dan Prestasi Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi. Jurnal Parameter. 34(2), 144 https://doi.org/10.21009/parameter.342.05

Rohayani, A. (2020). Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Berbasis Karikatur dan Pengaruhnya Terhadap kualitas Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Batujajar Tahun Pelajaran 2017/2018. Wistara, 3(2), 123-131 https://doi.org/10.23969/wistara.v3i2.3732

Rohima, Najwa. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa. Seri Publikasi Pembelajaran, 1, 4. https://doi.org/10.31219/osf.io/acxe2

Sadikin, H. (2022). Penerapan Metode Mind Mapping melalui Ketrampilan Menulis Puisi dalam Interaksi Belajar Mengajar di Kelas IV SDV. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4(5). 7142. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7859

Situmorang, Y. M. N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa melalui Teknik Guiding Questions. Journal of Education Action Research, 2(2), 166. Doi: https://doi.org/10.23887/jear.v2i2.12190

Soliantini. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Persuasif Melalui Metode Mind Mapping. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra & Pengajaran). 6(2), 327-334 https://doi.org/10.31539/kibasp.v6i2.4883

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa. Taufina. (2016). Mozaik Keterampilan Berbahasa di SD. CV. Angkasa

Wati, E. R. (2016) . Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena

Widyaningsih, N., & Triyanto. (2021). Tinjauan Filsafat Pengembangan Media Blog Dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Education, 7, (3), 662. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1156

Yulia, P, & Afni, S. (2020). Pemanfaatan Media Visual dalam Pembelajaran PKN. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi. 19(2), 42. Doi: https://doi.org/10.21009/jimd.v19i02.14334

Yurmaita & Wardani, D.S. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa SD Kelas Iv Dengan Menggunakan Model SAVI. COLLASE, 4 (4), 615-623. https://doi.org/10.22460/collase.v4i4.5529

Downloads

Published

2024-08-12

How to Cite

Riskiyani, E. M., & Hardiyanto, F. E. (2024). Penggunaan Media Komik Strip Terhadap Pembelajaran Menulis Teks Anekdot di SMK Muhammadiyah Kajen . Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(2), 454–471. https://doi.org/10.31002/transformatika.v8i2.1650